terima kaseh awak,awak dan awak!

17 March 2011

bukan topik bertunang, tapi topik berhutang

Menurut Rasulullah SAW, hutang penyebab kesedihan di malam hari dan kehinaan di siang hari. hutang juga membahayakan akhlaq, kata Rasulullah, “Sesungguhnya seseorang apabila berhutang, maka dia sering berkata lantas berdusta, dan berjanji lantas memungkiri.”
(HR. Bukhari)

Rasulullah pernah menolak mensolatkan jenazah sesorang yang diketahui masih meninggalkan hutang dan tidak meninggalkan harta untuk membayarnya. Sabda Rasulullah, “Akan diampuni orang yang mati syahid semua dosanya, kecuali hutangnya.”
(HR. Muslim)

kisah TOM & JERRY

watak TOM (bukan nama sebenar), sebagai penghutang
watak JERRY (bukan nama dalam i.c.), sebagai yang dihutang

pada satu hari, si Tom ada masalah kewangan jadi dia pun berhutang dengan Jerry. Jerry pun ikhlas bagi pinjam duit sebab kesian. dalam masa yang paaanjang, keadaan si Tom pun dah stabil. superb stabil kot. tapi Tom tak bayar hutang lagi. mungkin Tom lupa dia berhutang kot. so Jerry pun ingatkan si Tom.

Jerry : Tom, tom, ko ingat tak ko ada hutang dengan aku? bila nak bayar?

Tom : Ingat2, ok nanti i bayar.."

Jerry pun lega bila dengar macam tu. Tapi, dah dekat setahun tak bayar2.

"dating sana dating sini ada pulak duit? kalau seringgit, dua ringgit boleh halalkan je. tapi kalau dah cecah 3 angka tu (lima angka termasuk titik perpuluhan dan dua kosang kat blakang), nak halal macam mana, aku pun asyik buat credit advance dengan celcom." rungut Jerry dalam bentuk tulisan.

si Tom tak rasa bersalah siket pun. tapi Jerry pulak yang rasa bersalah nak mintak lagi sekali. rasanya TOM dah ambik SPM. kan ada belajar dalam Pendidikan Islam pasal adab berhutang. kata sekolah agama? teettt.. pelik betul dengan perangai Tom yang tak rasa bersalah ni, kalau Jerry mintak sekali lagi, tak malu ke? ke tak tau malu?


ada sapa2 terasa dia TOM?

1 hot gossip(s):

.sifu papadom. said...

TOM tu xreti bahase kot?makan kaki lu bru reti kot..heee..guraw =) PEACE

Post a Comment

kutuk jom!