terima kaseh awak,awak dan awak!

08 October 2011

full time student, full time businesswoman..

Assalamualaikum awak, awak dan awak..


imbas balek zaman 1st year yakni sem lepas je pun, kawan2 kelas keliru nak ambik minor apa? business? ict? or education? tapi aku tak keliru langsung and aku tak penah berbelah bagi, dalam otak dah set, minor business, minor business. sebab time form4-form5 aku aku amek course Entrepreneurship Studies at Taiping Technical School. (eleh~)


and alhamdulillah, hujung bulan july lepas, aku dapat sokongan parents and family untuk mulakan bisnes sendiri. ehem! dapat pulak jumpa supplier. memang peluang keemasan la i ckp u! dalam bisnes kita kena pandai ambil peluang. ahaks!


mula2 nak keluarkan modal tu ada la jugak takut2, bisnes apa yang takde risiko? ce bagi taw? tapi kalau takut nak amek risiko, means business isn't for u lah sayang. aku kelaurkan modal, aku usaha, aku tawakal..


kalau 12 tahun yang lepas aku jual sticker katun2 kat sekolah, tapi sekarang aku jual handbag kawan2. dari kecik lagi dah nampak minat kearah bisness ni rupanya. bisness time kecik2 dulu untung die siket je, tapi puas hati gila! tak tau kenapa. well, calon suami pun nak cari yang minat bisnes jugak la! ops~


tak habes2 cakap pasal suami, gatai! ok, mula2 ingat nak buat bisnes time cuti sem je, tapi bila bisnes dah dapat sambutan, tak kan nak stop kan? so aku decide to continue kat kampus. tapi kali ni parents macam ragu2, maybe diorang takut aku terlampau focus kat bisnes sampai tak ingat study, dengan romantiknye aku cakap, "mak, kawan2 adek ramai kerja part time kat luar, lagi la penat and susah nak focus study, gaji diorang pun tak banyak mana, adek buat bisnes on9 tak penat pun, untung pun masyuk, (mak paham tak masyuk tu apa?) adek berniaga kat depan laptop je mak".. dengan ayat romantik tu la mak aku cair.. hehehe..


once again, Alhamdulillah, tak sampai 2 bulan buat bisnes, aku dah nak jadi supplier wa cakap sama lu.. ngee.. kalau Allah nak bagi rezki tu, dah nak tidur and dah duk dalam selimut pun rezki tu datang. macam hari tu, dah dekat pukul 1pagi tetiba ada customer sms cakap nak beli 4 bags. err, mula2 ingat dia main2 sebab before this paling banyak pun customers beli, 3 beg je, tu pun lepas aku bagi diskaun kaw2 punye.. takpe la aku pun on jela laptop kan. bila aku bagi nombor akaun, dia terus transfer duit, bila aku cek maybank2u, tengok2 dia betul2 dah transfer duit, tak mintak diskaun pun, banyak duwit kot, Alhamdulillah, rezki~


(RM35 x 4) + RM12 postage for 4 bags = RM152
see, kul 1 pagi dapat duwet.
lepas dapat duwet tu, walaupun tak banyak mana, aku tidur dengan rasa bersyukur.. ewahh~


“dan Dia memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya. Dan barang siapa bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan-Nya. Sungguh, Allah telah mengadakan ketentuan bagi setiap sesuatu.”
Surah ath-Thalaaq : ayat 3

ewahh, ayat quran i bagi u! Allah is always there to help me. thank you Allah.


oh ye, buat bisness ni bukan sebab nak kejar harta dunia yang melalaikan. bukan jugak sebab mata duitan ($..$)..
tapi sebab..

  • Islam menitikberatkan masalah pencarian rezeki oleh manusia, setiap makhluk Allah itu telah ditentukan rezekinya masing-masing sejak ia berada di dalam perut ibunya lagi.
  • Antara bahaya kemiskinan itu ia boleh membuatkan seseorang itu melakukan apa sahaja. Contohnya seorang perempuan akan sanggup menggadaikan sesuatu yang amat berharga yang ada pada dirinya kerana inginkan sedikit perbelajaan untuk keperluan harian, walaupun secara terpaksa dan sedar yang perbuatan itu adalah terkutuk, tetapi keadaan yang tertekan memaksa ia melakukannya.
  • Mencari rezeki yang halal adalah kewajipan setiap mukmin. Oleh itu Islam amat menuntut supaya umatnya banyak bersabar dan jangan mudah berputus asa dalam mencari rezeki tetapi hendaklah berusaha bersungguh-sungguh, berdoa dan bertawakkal kepada Allah kerana rahmat Allah S.W.T adalah sangat luas dan Dia tidak akan mensia-siakan doa dan usaha hamba-Nya.
  • Sesungguhnya kemiskinan dan kesempitan hidup adalah satu ujian daripada Allah S.W.T namun begitu perlu direnungkan juga bahawa pendapatan (rezeki) yang sedikit serta mencukupi keperluan hidup di dunia itu sebenarnya adalah lebih baik daripada pendapatan (rezeki) yang banyak tetapi melalaikan. Di sinilah pentingnya keberkatan rezeki yang bakal menentukan kebahagian hidup manusia di dunia dan akhirat
  • confirm bukan ayat aku and semestinya aku copy ayat2 kat atas ni dari sumber lain.

semoga satu hari nanti, bisness dah besar, boleh tolong orang lain mulakan bisness.. amin~
sekarang pun boleh je nak tolong, if berminat, contact je aku..=)
lepas baca, jemput ke facebook bisness aku.. hehe.. sempat lagi promote!


0 hot gossip(s):

Post a Comment

kutuk jom!